close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סקירת שאר פרקי הספר מתבגרים יחד

הרב ערן מרגליתכב ניסן, תשפא04/04/2021
פרק יב מתוך הספר צניעות ושמירת הברית בדורנו
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק יב מתוך הספר חינוך לצניעות ושמירת הברית בדורנו

תגיות:
סקירת שאר פרקי הספר מתבגרים יחד
 
הספר 'מתבגרים יחד' בנוי מתשעה פרקים ובהם 72 דפי לימוד קצרים. כל פרק פותח בדף לימוד המהווה פתיחה ללימוד ולדיון, ומסתיים בדף המסכם את הנושא ומכיל שאלות סיכום, עצות ומטלות הקשורות לנושא. בסיום כל פרק מובאים דפי לימוד להרחבה והעמקה, בחלק הקרוי 'למיטיבי לכת'.

הפרק הראשון – התבגרות,  עוסק במאפייני גיל ההתבגרות. הוא פותח בלימוד בנושא המפגש של האדם עם עצמו וזהותו, וברצון של הנער בגיל ההתבגרות לעצמיות ולפרדה מהוריו. בהמשך הפרק נלמדים נושאים המאפיינים את גיל ההתבגרות, כדוגמת חיפוש האמת, והיחס לחברים שתופסים מקום משמעותי בחיי הנער המתבגר. לצד העיסוק בנושאים אלו, מובא דף לימוד העוסק בתכונות הטובות של גיל הילדות ובחשיבות לשומרן גם בעת המעבר לגיל הנעורים. הפרק מסתיים בנושא הגבורה הנדרשת בגיל זה וביחס הנכון למשברים ולקשיים.

הפרק השני – אהבה, עוסק בנושא האהבה מתוך הבנת ערכה לביסוס אישיותו של הנער ויחסיו עם הוריו. הפרק פותח בחשיבות האהבה העצמית והכרת האדם את ערכו שלו, המהווה את הבסיס לאהבת הזולת. בהמשך, הפרק עוסק בנושא אהבה במשפחה וביחס שבין אהבת ההורים לבנם ובין אחריותם החינוכית, הכוללת פעמים רבות הצבת גבולות כלפי בנם. לאחר מכן נלמד נושא אהבת הרֵעַ ונושא אהבת החברים. סוגים נוספים של אהבה – כדוגמת אהבת ה', אהבת ה' לישראל, ואהבת איש ואישה – אינם קשורים באופן ישיר לנושא הספר, ולכן הובאו בחלק 'למיטיבי לכת'.

הפרק השלישי – חופש וגבולות, עוסק בערך של הנטייה לחופש ולחירות המאפיינת את גיל הנעורים, ביחס שבין חירות להצבת גבולות, ובחשיבות הזהירות מהפקרות. הפרק עוסק בתחילה בהגדרת החירות והגדרת רצונו האמיתי של האדם, ובחשיבות הנטייה לחופש, המתגברת במיוחד בדורות של גאולה. בהמשך נדונים הצורך לקבלת מרות ועבדות והערך שבכך, והדרך שבה ניתן לשלב זאת עם הנטייה לחופש. סיום הפרק עוסק בהשפעה החברתית על האדם על צדדיה החיוביים והשליליים.

הפרק הרביעי – יצר ויצירה, עוסק בנושא היצר שבאדם. הוא פותח בהסבר שלפיו יצר הטוב נכנס באדם בהגיעו לגיל מצוות, ובחלקו הראשון הוא מתמקד בעיקר בהתמודדות של האדם עם יצר הרע, על ידי הכרת דרכי פעולתו על מנת להצליח לגבור עליו, וכן בכוח של התורה והתפילה הנדרשות לאדם על מנת להצליח להתמודד עם היצר. חלקו השני של הפרק מברר כי באמת כוחות היצר, במהותם הם כוחות יצירה טובים אשר נמצאים באדם ובעולם, ומשום כך אין צורך לבטלם אלא יש לעדנם ולקדשם, וכפי שבא לידי ביטוי באופן מיוחד ביחס ליצר המין – יצר החיים שבאדם.

הפרק החמישי – מצוות ברית מילה, עוסק במצוות ברית המילה ובהמשך בבניית היחס הנכון ליצר המין. בפרק נלמדת פרשיית המילה, שבה צוּוה אברהם אבינו על המילה, ונדונה חשיבות המצווה, וכן נדון היחס שקיים בין איבר הברית לאיבר הלשון ולכוח הדיבור שבפה.
היות שנושא זה אינו עוסק באופן ישיר בגיל ההתבגרות צומצם הפרק, והרחבה בנושא זה הובאה בסיומו בחלק 'למיטיבי לכת'.

הפרק השישי – כוח הראייה, עוסק בכוח הראייה הקיים באדם. בחלקו הראשון נדונים השימושים החיוביים בכוח זה, ובחלק השני נדונות הלכות שמירת העיניים והזהירות מראיות אסורות, נושא שמעסיק רבות את הנערים בתקופתנו. בחלקו האחרון של הפרק מובא נושא התפילה להצלחת שמירת העיניים ושכרו של השומר עיניו.

הפרק השמיני – ניסיונות, עוסק בנושא הניסיונות ותכליתם והוא מתמקד בהמשך באופן מיוחד בהתמודדות עם ניסיונות הקשורים לצניעות. בפרק נדונה ההכרה כי לכל אחד מאתנו יש ניסיונות שונים, והוא מסתיים בלימוד על שכרו של העומד בניסיון, על התפילה והבקשה שלא לעמוד בניסיונות, ועל הצורך להתרחק מהם.

הפרק התשיעי – נופלים וקמים, עוסק באופן כללי בהתמודדות האדם עם מצבים שבהם הוא נופל ונכשל, ובצורך לקום ולשוב לה'. בפרק נלמדים מספר נושאים מרכזיים הקשורים לתשובה, למעלת בעלי תשובה, ולעצמתה ומתיקותה של התשובה.
 
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה